perjantai 14. marraskuuta 2014

Voisiko Alko olla Euroopan paras nettikauppa?
Monopolin vaihtoehtoinen tulevaisuus

Viinin, oluen ja viskien nettimyynti kasvaa, eikä Tallinan matkustajatuontikaan rajoituksista huolimatta vähene. Ratkaisuksi mietitään maahantuonnin lisävalvontaa ja tuontirajoituksia. Molemmat vaihtoehdot ovat hyvin raskaita ja kalliita. Muutamat pienpanimot ovat jopa alkaneet kuljettaa tuotteensa Viroon ja myyvät ne sitten sieltä nettikaupalla Suomeen. Koska se on ainoa vaihtoehto saada yli 4,7% oluet kuluttajille.

Entäpä jos Alko olisikin niin loistava ja kattava kauppa, ettei ulkomailta tilaaminen tuntuisi enää houkuttelevalta vaihtoehdolta? Koska Alkon aseman horjuminen tai monopolin purkaminen vaikuttaa tällä hetkellä täysin utopistiselta, voisko Alkoa kehittää, jotta se olisi oikeasti palveleva ja tarjoaisi todellisen vaihtoehdon?
Olen menossa kolmeksi kuukaudeksi Norjaan joka on väkimäärältään hieman Suomea pienempi ja alkoholikulttuuri on hyvin samanlaista suomalaisten kanssa.  Norjassa on oma alkoholimonopolinsa Vinmonopolet (rehellinen nimi muuten), joka Alkon lailla vastaa kaikesta yli 4,7% alkoholin myynnistä. Sopii siis täydelliseksi vertailupariksi.
Eksyin Vinmonopoletin nettisivuille ja tässä hieman vertailua palvelun tasosta:

Alkossa on kaikkiaan 1400 punaviiniä, Vinmonopoletissa 2001 pelkästään Ranskasta. kaikkiaan Vm:ssa on 6799 punaviiniä. Lähes viisikertaa enemmän.

Vinmonopoletin olutvalikoimassa on 916 olutta, joista 189 Norjalaista. Tarjolla on iso osa koko norjan pienpanimotuotannosta. Alkon 302:sta oluesta 110 on kotimaista ja näistä pienpanimo-oluiksi voi laskea noin kolmanneksen. Lisävertailun vuoksi Ruotsin Systembolagetissa on 2152 olutta.

Ei ihmetytä yhtään miksi suomalainen viininystävä tarttuu melko nopeasti hiireen ja klikkailee haluamansa juomat DHL:llä kotiovelle. Lisäksi Alkon "viinivalikoiman" voi laittaa hyvällä omallatunnolla lainausmerkkeihin. Noista 1400:sta punaviinistä on mm. 119 alle 15€ clileläisiä. Suomessa on täysin kiistatta koko euroopan huonoin viinivalikoima. Alko voisi yhtä hyvin olla Euroopan paras viinikauppa – jos se haluaisi. Viinit on jo Suomessa ja jakelukanavat ja palvelu valmiina.

Norjan ja Ruotsin huikea valikoima perustuu nettitilaamiseen, siis ihan samanlaiseen kuin Alkon tilausvalikoima. Netissä klikkailet mieleisesi viinit ja ne toimitetaan haluamaasi Alkoon noudettavaksi. Alkon tilausvalikoiman viinit eivät ole useinkaan Alkon omissa varastoissa vaan maahantuojien ja jakelijoiden. Miksei Alko voisi ottaa tilausvalikoimiinsa kaikkia viinejä, oluita ja viskejä jotka ovat tarjolla? Panimotkin voisivat myydä oluensa Alkon kautta, eikä tarvitsisi rakentaa omia kioskimyymälöitä, joista ei kuitenkaan saa myydä kuin markettivahvuisia tuotteita.
Alko välittää jo nyt yhden pullon olutta Helsingin myymälästä vaikka Saariselälle asiakkaan tilauksesta. Panimo voisi työpäivän päätteeksi tipauttaa tilatut pullot lähimpään Alkoon josta ne matkaisivat oikeisiin osoitteisiin ja valtio ottaisi välistä oman osansa. Samalla tavoin maahantuoja voisi toimittaa tilatut tuotteet jakeluun.
Kaikki voittaa.

Tilausvalikoiman näkyvyyttä ja käytettävyyttä vain tulisi parantaa reilusti nykyisestä jos mielitään kilpailla nettikauppojen kanssa. Tällä hetkellä tilausvalikoiman tuotteista ei ole lainkaan kuvia ja tiedot ovat todella vähäiset. Ostajan pitääkin tietää jo ennakkoon mitä on hakemassa.
Alko voisi myös lähteä mukaan järjestämään viini- ja olutmessuja, koska nythän kaikkia messuilla maistettuja tuotteita olisi ihan oikeasti mahdollista myös saada. Tämä keikauttaisi jo edun nettikaupoilta Alkon eduksi kun viinit olisi mahdollista maistaa ennen ostopäätöstä. Lisäksi ravintolassa hyväksi todettu viini olisi mahdollista saada myös kotiin. Henkilökohtaisesti olen aina ollut ulkomailla valmis maksamaan 10-15% lisää pullon hintaan jos myymälässä on mahdollista maistaa viiniä. Se että Alkossa olisi mahdollisuus edes maksullisiin maistiaisiin olisi ehkä jo hieman utopistinen toive?

Kansanterveyden näkökulmasta en näe tässä mitään uutta. Saatavuus ei helpotu, hinta ei laske eikä mainonta lisäänny ja kaikki olisi edelleen valtion ohjaksissa. Kulutuskaan tuskin suuremmin kasvaisi. Se vain sirpaloituisi ja korkeintaan ohjaisi kulutusta viineihin ja olueen.
Verot jäisivät Suomeen ja pienpanimopuolen lisääntynyt myynti myös työllistäisi. Eikös juuri näitä asioita Alkon hallintoneuvoston puheenjohtaja Sari Sarkomaa kuuluttanut (linkki uutiseen).
Varsinaiseen Viron kaljaralliin tällä ei varmasti olisi suurta vaikutusta, koska sinne mennään puhtaasti hinnan perässä. Siihen ei auta muu kuin oluen verotuksen keventäminen.

Voisiko siis nyt olla viimein aika kokeilla sitä porkkanaa kepin sijasta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti